Culture

Het is nog niet echt druk bij Hudson’s Bay

In september werd de komst van Hudson’s Bay naar Nederland groots gevierd. Bij de officiële opening in Amsterdam liepen onder meer Doutzen Kroes en Winnie Harlow over de rode loper. Ook klanten stonden massaal in de rij om een kijkje te nemen in het splinternieuwe warenhuis van het Canadese winkelconcern.

Ondertussen zijn er in Nederland al tien warenhuizen van Hudson’s Bay geopend, maar echt druk wil het nog niet worden. Vooral de locaties in de buurt van een Bijenkorf hebben het lastig. Ze zouden te weinig onderscheidend zijn.

Hudson’s Bay wil geen uitspraken doen over de cijfers, aangezien het beursgenoteerd is, maar mensen binnen het bedrijf zeggen dat de omzet tegenvalt. Van de warenhuizen die er nu zijn, draaien er een aantal flink onder de verwachte omzet. Experts in de retailsector vinden het echter nog te vroeg om conclusies te trekken. Ze zijn positief over de vormgeving van het warenhuis, maar zien tegelijkertijd ook lege winkels.

De internationale keten heeft overigens meer zorgen dan de warenhuizen in Nederland alleen. Het nettoverlies van het bedrijf liep de eerste zes maanden van dit jaar op naar omgerekend 281 miljoen euro.