Culture

Wannabe-influencers faken gesponsorde content om populair te lijken

Het is een beetje sneu, maar sommige jongeren doen er tegenwoordig alles aan om online populair te lijken. Ze ronselen volgers en kopen likes. Momenteel is er zelfs een nieuwe trend gaande. Steeds meer wannabe-influencers faken namelijk gesponsorde content. Dat schrijft het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic.

Het magazine deed onderzoek en ontdekte dat een grote groep wannabe-influencers posts plaatsen waarin het lijkt of ze gesponsord worden, terwijl dat helemaal niet het geval is. De reden? Het is een teken van succes. Vroeger was influencer-marketing onopvallend, maar tegenwoordig herkent iedereen het als een influencer geld krijgt om iets aan te prijzen.

The Atlantic sprak met Taylor Evans, een Instagrammer die een vakantie naar Miami heeft neergezet als een gratis perstripje. “Ik nam overal foto’s en bedankte merken in de omschrijving. Volgers denken dan dat je uitgenodigd bent omdat je er toe doet, terwijl je eigenlijk gewoon zelf voor alles betaald.”

Een andere gebruiker, Sydney Pugh, legt uit hoe ze een campagne voor een koffieketen heeft gefaked. “In plaats van dat ik schreef ‘Ik had even koffie nodig’, schreef ik: ‘Ik hou van Alfred’s koffie, omdat…’. Daarna kwam ik met allemaal redenen, waardoor het reclame leek.”