Reports

Bizzey verstaat de kunst van het viraal gaan

Afgelopen donderdag was de exclusieve albumpresentatie van Bizzey’s nieuwe album Tido. De avond vond plaats in het Moco Museum aan het Museumplein in Amsterdam, dat behoorlijk wat overeenkomsten blijkt te hebben met de rapper. Soundflow was erbij.

Cocktails en convo’s
We verzamelen op donderdagavond rond de klok van 20:00 uur bij de poorten van het Moco Museum, waarna we ons verplaatsen richting de tuin waar men tussen de beelden van Kaws kan genieten van cocktails, cupcakes en convo’s. Wanneer de menigte zich naar binnen begeeft worden we welkom geheten door een woordvoerder van Moco. De samenwerking tussen Bizzey en Moco lijkt op het eerste gezicht misschien een bijzondere, maar is voor beide partijen zeer vanzelfsprekend.

Beiden streven ze naar het verleggen van de grenzen binnen het veld waarin ze opereren en creëren ze een wereld die toegankelijk is voor iedereen. De samenwerking beperkt zich niet alleen tot deze avond, maar ook de clip van My Love is in het museum geschoten. Het is tevens een van de handjevol tracks die Bizzey performed na de openingswoorden.

Geen restricties
Wanneer je met enige regelmaat een museum bezoekt, zal je ongetwijfeld bekend zijn met de regels. Je houdt je rustig, schenkt de kunstwerken de aandacht die het verdient en maakt uit fatsoen in principe geen foto’s. Sterker nog: bij de buren van Moco, het Van Gogh Museum, mag je vrijwel nergens een foto maken. Kortom, aan een museumbezoek zijn restricties verbonden.

Bizzey gaf 1,5 jaar geleden in de Wilde Haren-podcast van Jiggy Djé aan dat hij ‘niet die guy’ is die de tijd neemt om een museum te bezoeken. Jezelf op de proef stellen en verhouden tot een kunstwerk in alle rust, het is niet aan hem besteed. In het museum gaat het niet om wat het meest ‘virale’ kunstwerk is, maar is aan ieder individu om er zelf een oordeel over te vellen. Er wordt niet gesproken over wat het meest populair is en naast het schilderij hangt geen informatie over het aantal likes of dislikes dat het van de bezoekers heeft ontvangen. Je aanschouwt het zonder vooroordeel.

Misschien is dit laatste ook wel de reden waarom musea over het algemeen niet aanslaan bij de manier waarop Bizzey z’n leven op dit moment heeft ingericht. In de aanloop naar deze avond gaf hij een Tido 2019 Keynote, geïnspireerd op de befaamde keynotes van Apple-oprichter Steve Jobs. Gekleed in zwarte coltrui laat hij een aantal uitvindingen zien die voor ware aardverschuivingen in de ontwikkeling van de mens zorgden. Denk aan de relativiteitstheorie van Albert Einstein, het wisselstroomprincipe van Nikolas Tesla en het woord ‘Chossel’ van Mula B. Tido, z’n tweede solo-album, zal zich volgens Bizzey tot ditzelfde rijtje scharen. Om dit te realiseren zijn er vijf stappen te nemen, maar het uiteindelijke punt van Bizzey z’n monoloog komt op het volgende neer: het gaat om viraal gaan. Zoveel mogelijk streamingsrecords verbreken door te doen wat werkt.

Succes en kritiek
Het Moco Museum is dan ook bij uitstek hét museum dat aansluit bij Bizzey z’n visie. Onlangs verscheen er een uitgebreide rapportage in de Volkskrant over hoe het museum anders opereert dan de grote broers en zussen die op het Museumplein te vinden zijn. Het tentoonstellen van moderne, commerciële en toegankelijke kunst heeft ervoor gezorgd dat Moco zich tot één van de meest bezochte musea van ons land mag rekenen. Net als Bizzey laat het Moco Museum indrukwekkende cijfers zien sinds de opening in 2016.

Toch is er ook veel kritiek. Zo zouden kunstkenners hun vraagtekens hebben bij de authenticiteit van verschillende kunstwerken, zijn er geen erkende curatoren in dienst en is het vaak veel te druk in de kleine ruimtes. Ook Bizzey is niet onbesproken. Zo was er een heuse petitie gestart om hem te weren van WOO HAH!, omdat hij geen échte hiphop zou maken, en worden artiesten als Kevin verguist zodra ze een nummer met Bizzey opnemen. Kortom, zowel Bizzey als Moco hebben niet alleen als gemene deler dat ze beiden zeer succesvol zijn, maar ook dat ze beiden veel kritiek krijgen op de manier waarop ze opereren in respectievelijk de rap- en kunstscene.

Bizzey verstaat wel degelijk een kunst
Net zoals z’n vorige album, dat de naam droeg van z’n zoontje November, is zijn tweede plaat vernoemd naar iemand die hem dierbaar is. In dit geval zijn onlangs overleden hond Tido, de viervoeter die hem altijd trouw is gebleven. Of hij nou viraal zou gaan of niet.

Na de korte schowcase bedankt Bizzey de nodige mensen die hem in de aanloop naar deze avond hebben geholpen en staat hij even stil bij twee kunstwerken die voor hem zeer belangrijk zijn. Het schilderij van z’n hond Tido, dat speciaal deze avond tussen de Banksy’s en Basquiat’s hangt in het museum, en z’n vrouw. De echte hiphoppuristen en kunstkenners zullen waarschijnlijk gruwelen van wat Bizzey en Moco deze avond gezamenlijk presenteren, maar Bizzey a.k.a. Bizzness zal het weinig kunnen schelen. Want zelfs als hij op deze avond niet een award had gekregen voor de 200 miljoen (!) streams van Traag, is het duidelijk dat Bizzey één kunst wel degelijk verstaat: de kunst van het viraal gaan.

Ook op Soundflow adverteren?