Het is de droom van elke jonge ontwerper: artwork maken voor wereldartiesten. Voor Dzanar Abbas-Zade is dit werkelijkheid geworden. De 32-jarige creatieveling uit Hardenberg begon ooit met het ontwerpen van logo’s en websites voor lokale ondernemers, maar begeeft zich tegenwoordig op jaloersmakend niveau. Hij is vaste artdirector van Sam Feldt en actief voor grote namen als Chris Brown en Riff Raff. Wij spraken Dzanar om te ontdekken hoe hem dit gelukt is.
Zelf aanleren
Dzanar was al op jonge leeftijd creatief bezig. In 2001 ontdekte hij Photoshop en 3ds Max. “Ik leerde alle functies van de programma’s kennen door tutorials te volgen.” Zijn creaties wilde de toenmalige tiener tentoonstellen, dus ging hij zich verdiepen in het maken van websites. Ook dat had hij al snel onder de knie. “Hoe meer ik maakte, hoe duidelijker het voor mijzelf werd welke richting ik op wilde gaan. Ik merkte dat mijn kracht niet alleen ligt in het maken van designs, maar ook in het bedenken van concepten.”
Het werk van Dzanar bereikte steeds meer mensen. In 2011 rolde hij de entertainmentwereld in toen de eerste opdrachten van artiesten en influencers binnenkwamen. Dat liet hem ook direct beseffen dat er meer mogelijkheden zijn op het gebied van creativiteit en interactie. “Social media en content creatie werden steeds belangrijker. Ik zag mogelijkheden en ging mij specialiseren in motion visuals, product branding en het bedenken van concepten.”
Artdirector van Sam Feldt
Door zijn nieuwe specialisaties kon Dzanar zich op een onderscheidende manier positioneren. En dat viel op bij artiesten en bedrijven in de entertainmentsector. “Op een gegeven moment werd ik door Sam Feldt benaderd of ik een lyric video voor de track Show Me Love wilde maken.” Het nummer werd een gigantische hit en betekende niet alleen de doorbraak voor Sam Feldt, maar ook voor Dzanar zelf.
Chris Brown
Het muziekwereldje is relatief klein. Lever je bij een artiest goed werk af, dan is de kans groot dat het wordt doorverteld en er meer volgen. “Zo werd ik onlangs via Instagram benaderd door het management van Chris Brown voor het artwork van zijn nieuwe single. Super toch?”
Inmiddels hebben heel wat internationale sterren en bedrijven een beroep op zijn creativiteit gedaan. Dzanar wert(e) onder meer voor Akon, Lulleaux, Riff Raff, Spinnin’ Records, The Partysquad, Ultra Music Festival en de Russisch-Amerikaanse internetkomiek Vitaly Zdorovetskiy. Niet de minste namen dus.
Blijven ontwikkelen
Dat Dzanar tegenwoordig een bekende ontwerper is binnen de muziekwereld, wil niet zeggen dat hij nu rustig achterover gaat zitten. Het geheim van zijn succes zit volgens hemzelf namelijk in het blijven ontwikkelen en het in de gaten houden van de nieuwste trends. “Blijf niet hangen in wat je nu doet, maar verdiep jezelf in de laatste trends en weet te verrassen.” Wil jij zelf de grafische kant op? Kijk dan eens naar het aanbod van grafische cursussen.