Food

Hongarije wil Coca-Cola boycotten om homocampagne op Sziget

Het Hongaarse festival Sziget, dat morgen in Boedapest begint en jaarlijks zo’n half miljoen bezoekers trekt, heeft als thema ‘love revolution’. Coca-Cola besloot daar op in te haken en rondom het festivalterrein posters op te hangen van knuffelende homo’s en zoenende lesbi’s. De eerste bezoekers van het festival kunnen de campagne wel waarderen, maar de partij van president Viktor Orbán is woedend.

De regerende Fidesz-partij is fel tegen het homohuwelijk. Politicus István Boldog noemt de campagne ‘provocerend’ en heeft zelfs opgeroepen Coca-Cola vanaf nu te boycotten. Onder de Hongaarse bevolking neemt de aanvaarding van homoseksualiteit echter toe, waardoor de kans klein is dat het colamerk schade zal lijden.

Love is love ❤️

Geplaatst door Coca-Cola op Zondag 4 augustus 2019

Een woordvoerder van Coca-Cola laat weten dat de posters gewoon blijven hangen. “Wij streven naar diversiteit en gelijkheid. Als een supporter van de LHBTQI-gemeenschap geloven we dat iedereen het recht heeft om van de persoon te houden die hij of zij zelf kiest. Deze campagne weerspiegelt die waarden.”

Ook op Soundflow adverteren?