Fashion

Ophef over hoodies met kogelgaten en plaatsnamen van schietpartijen

Bstroy ligt onder vuur. Het Amerikaanse modemerk heeft hoodies op de markt gebracht met kogelgaten en namen van plaatsen in de VS waar de afgelopen jaren veel doden vielen bij schietpartijen. Het gaat om sweaters met de namen Colombine, Sandy Hook, Stoneman Douglas en Virginia Tech.

Het merk presenteerde de hoodies deze week vol trots op Instagram, maar daar schoot de collectie bij veel mensen in het verkeerde keelgat. “Jullie profiteren op walgelijke wijze van tragedies”, reageert iemand. “Wtf is er mis met jullie?”

Volgens Brick Owens en Dieter Grams, oprichters van Bstroy, gaat het absoluut niet om kleding waarmee over de rug van slachtoffers geld wordt verdiend. De hoodies zouden bedoeld zijn als ‘pijnlijk ironisch’. “Onze boodschap is dat mensen door geweld om het leven kunnen komen op plekken waar ze zich veilig wanen. Het leven kan fragiel, kort, onvoorspelbaar en onverwacht ten einde zijn.”