Culture

Het coronavirus zorgt voor een nieuwe trend: online feesten

Het coronavirus verspreidt zich in een hoog tempo over de wereld. Sommige steden zijn compleet afgesloten om verdere verspreiding te voorkomen. Vooral in China zijn veel mensen momenteel aan hun huis gekluisterd. Dagelijkse zaken, zoals bijvoorbeeld uitgaan, zijn niet meer mogelijk. Jongeren hebben daar nu iets op bedacht. Ze organiseren online feesten, die worden gelivestreamd en vaak miljoenen kijkers trekken.

Op 31 januari organiseerde ticketbureau Music Festival RSS de allereerste editie van Bedroom Online Cloud Music Festival op Bilibili, een Chinese site die vergelijkbaar is met YouTube. Het online feest was zo’n succes dat ook andere partijen digitale events begonnen te organiseren.

Cloudfeesten bestaan al een tijdje in China, maar zijn nu ineens ontzettend populair omdat veel mensen noodgedwongen thuiszitten. Tijdens zo’n feest krijgen kijkers beelden te zien van een optreden of dj-set. De aantrekkingskracht zit hem in het samen kijken en realtime reacties geven. De streams zijn niet terug te spoelen of later terug te kijken.

Clubs kunnen met de livestreams flink geld verdienen. Op 9 februari organiseerde OneThird, een bekende nachtclub met vestigingen in Beijing en Hangzhou, een cloudfeest. De beelden werden uitgezonden via TikTok, wat de club bijna 20 miljoen TikTok-coins opleverde. Dit staat gelijk aan ongeveer 130.000 euro.