Culture

Google en Snapchat zetten fotofilters uit vanwege impact op zelfbeeld

Veel foto-apps hebben tegenwoordig zogenoemde schoonheidsfilters. De filters geven je een zuivere huid, heldere ogen en rodere lippen. Uit onderzoek blijkt echter dat zulke schoonheidsfilters een negatieve impact hebben op het zelfbeeld. Mensen willen graag op de persoon lijken die ze zijn mét filter, waardoor ze zichzelf lelijk vinden zonder filter. Om die reden hebben Google en Snapchat besloten schoonheidsfilters uit te schakelen.

Google voert de wijziging door bij de camera-app. Dat gebeurt binnenkort via een software-update. Het is daarna nog wel mogelijk om de filters te gebruiken, maar ze zijn standaard uitgeschakeld. Snapchat doet hetzelfde en heeft de filters standaard gedeactiveerd.

De bedrijven gaan ook de benaming veranderen, zodat de filters niet direct met schoonheid worden geassocieerd. Google spreekt voortaan bijvoorbeeld over een retoucheerfunctie. Het bedrijf wil op deze manier rekening houden met de mentale gesteldheid van gebruikers.