Interviews

SFB en GLOW volgen de rode lijn naar succes

Het wiel vind je ook niet iedere keer opnieuw uit. Om een geheel vernieuwend product te maken, trokken SFB en GLOWINTHEDARK zichzelf daarom voortdurend uit de comfortzone. Lituatie, het album waaraan zij samen met special guest Philly Moré hebben gewerkt, ziet vrijdag 27 mei het licht.

Het is op het kantoor van Top Notch in Amsterdam te horen dat het muzikale proces heeft verbroederd. Vanuit de keuken hoor je vijf jongens in een ruimte verderop keihard om elkaar lachen. Gewisseld met een serieuze toon, die twee tellen later weer door iemand anders wordt ontkracht met een grap. Het gaat hier niet om een bij elkaar geraapt zootje; SFB, GLOWINTHEDARK en Philly Moré liggen zowel muzikaal als sociaal op één lijn.

Veel meer dan de stad Den Haag als leefomgeving hadden de drie partijen aanvankelijk niet met elkaar gemeen. De populaire muziekgroep SFB (Frenna, Jandro, KM, Price) klopte in Nederland keihard op de deur met aanstekelijk geïmproviseerde raps. Het ambitieuze producersduo GLOWINTHEDARK werkte eerder samen met onder meer David Guetta en DJ Chuckie. En Philly Moré kwam als de underdog net om de hoek kijken. Toch klikte het op muzikaal gebied vanaf moment één. Niet veel later ontstonden de plannen voor een album.

Albert van GLOWINTHEDARK ziet in elke stap die de groep maakte op weg naar een gezamenlijk album een rode lijn terug. “Onze inbreng is zó verschillend. Stel wij maken een trapplaat, dan hoor je onze achtergrond én die van SFB terug. Maar daartussen werk je altijd binnen een bepaald kader, een rode lijn, waardoor het totaalplaatje klopt. Kijk naar Drake. Die brengt One Dance uit, vlak nadat hij een trapplaat heeft gemaakt met Future. Maar zijn voice, zijn sound is wat hij aan elk nummer toevoegt om het een eigen draai te geven.”

Bij het maken van Lituatie was er amper discussie over de te volgen werkwijze. Het improviserende van SFB matchte met de creatieve drive van GLOWINTHEDARK, terwijl Philly Moré zichzelf met succes uitdaagde om in het niveau mee te gaan.

“Ik zeg bijvoorbeeld A, iemand anders weer B. En als nóg iemand anders dan C zegt, wordt zo’n project echt heel anders dan wat je gewend bent”, stelt Philly Moré. “We vallen niet in een standaard plaatje. Stel je voor dat SFB een soloproject had gedaan met het doel om vernieuwend te komen, dan was er waarschijnlijk alsnog een Reset The Levels III uitgekomen. Dan hadden ze alleen maar A gezegd.”

Daar geeft Frenna, frontman van SFB, hem gelijk in. “Er zit nooit iemand te wachten op een New Wave met allemaal een beetje dezelfde nummers”, stelt hij. “Reken maar dat mensen het graag zien gebeuren, maar je móet wel anders komen. Helemaal als je samenwerkt, probeer dan iets vernieuwends te brengen. Als je een project maakt met andere mensen en er komt precies jouw eigen sound uit, dan kun je er toch net zo goed alleen aan werken?”

Je ziet ineens een Ronnie Flex en Lil’ Kleine voor je die zich in Schiermonnikoog voor de grap waagden aan een housebeat van Jack $hirak. Dat hadden ze immers nog (bijna) nooit eerder gedaan. Een monsterhit werd geboren, juist op de plek waar niemand het verwacht zou hebben.

“Dat is de kracht van samenwerken”, stelt de later aangeschoven Kevin van GLOW. “Als SFB nu een hele plaat met Typhoon zou maken, dan zou er nooit hetzelfde uitkomen als dat SFB dat met GLOWINTHEDARK doet. Iedere artiest neemt z’n eigen lading mee. Als je open minded in zo’n project stapt, kan er iets magisch ontstaan.”

Frenna: “Als wij zouden doen wat van ons verwacht wordt, dan was dit inderdaad een Reset The Levels III geworden. Dat zou ook niet erg zijn, maar we wilden zelf dat het iets anders zou worden. Reset The Levels III kan je in je eentje maken. Lituatie kan ik nooit zelf maken, omdat het andere straten zijn waar ik nooit kom. Deze jongens bewandelen die straten juist blind. Als zij ons daarin meenemen, dan maken we er met z’n allen iets moois van. Lituatie is echt diversiteit. Het is niet wat je van SFB verwacht, maar ook niet van GLOWINTHEDARK of Philly Moré.”