Lists

Zomerhit scoren? Deze 6 ingrediënten heb je nodig

Elke zomer is er een nummer dat je werkelijk overal hoort. In 2017 was dat Despacito van Daddy Yankee en Luis Fonsi, in 2018 One Kiss van Calvin Harris en Dua Lipa en dit jaar zijn Camila Cabello en Shawn Mendes met Señorita veruit het populairst op Spotify bij KPN. Maar wat zijn nou eigenlijk de ingrediënten van een zomerhit? In dit artikel leggen we het je uit.

Opvallen
Open Spotify en je krijgt een stortvloed van muziek en podcasts over je heen. Nooit eerder was het zo belangrijk om als artiest op te vallen. Wil je een zomerhit scoren? Focus je dan niet alleen op het nummer zelf, maar ook op je imago en online aanwezigheid. Verzin bijvoorbeeld iets waarmee jouw track viral gaat en het grote publiek bereikt.

Taal
Het is eigenlijk heel logisch: een taal wordt gelinkt aan een land en het bijbehorende klimaat. Laat je iemand in een Scandinavische taal zingen, dan ziet een luisteraar sneeuw en bergen voor zich. Laat je iemand in het Spaans zingen, dan wordt dat geassocieerd met zon, zee en strand. En dat terwijl de meeste mensen waarschijnlijk geen idee hebben waar het nummer echt over gaat.

Onderwerp
Wil je een zomerhit scoren in een ‘verstaanbare’ taal? Dan is het wél belangrijk dat je kijkt naar het onderwerp van het nummer. Uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Next Big Sound blijkt dat 60% van de zomerhits een vrolijke of romantische tekst heeft. Slechts 9% gaat over verdriet en maar 4% heeft woede als thema. Met een vrolijk nummer over de liefde maak je dus de meeste kans om een zomerhit te scoren.

Genre
Een zomerhit moet het bij een breed publiek goed doen, dus is vaak een popsong. Toch heeft pop altijd invloeden van andere genres. Volgens Next Big Sound kun je daarbij het beste gaan voor soul en/of rap. 29% van de zomerhits van de afgelopen twintig jaar had soul-invloeden. Een goed voorbeeld is Blurred Lines van Robin Thicke, T.I. en Pharrell Williams.

Herhaling
Een bekende marketingregel is dat mensen gemiddeld zeven keer met iets in contact moeten komen voordat ze er waarde aan hechten. Ook bij muziek is dat het geval. Als een nummer continu op de radio wordt gedraaid is de kans groter dat het een hit wordt. Met de juiste macht in de muziekwereld kun je een zomerhit dus afdwingen. Herhaling in tekst en melodie is trouwens ook essentieel.

Videoclip
Je kunt als artiest niet meer zonder een videoclip. Sterker nog: een video kan de reden zijn dat iets een hit wordt. Muziek draait namelijk niet meer puur om de tune, maar ook om de beleving die je eromheen creëert. Als een clip grappig of opvallend is, dan gaan mensen hem vaker kijken en doorsturen. En dan komt de kracht van herhaling weer om de hoek kijken.

Middels samenwerking tot stand gekomen

Ook op Soundflow adverteren?