Culture

Dit is het idee achter Akwasi’s nieuwe omroep Zwart

Deze week is Omroep Zwart gelanceerd. Honderden bekende en minder bekende Nederlanders steunen het initiatief, dat streeft naar een afspiegeling van de huidige Nederlandse samenleving zowel vóór als achter de schermen. Vandaag lanceert de omroep haar visie, in de vorm van een campagnefilm en manifest.

Nieuwsgierig
“Zwart is een nieuwe omroep die altijd uitgaat van interesse in anderen”, zo valt op de website te lezen. “Enthousiast, open en verbindend. Zwart is hét voorbeeld van een inclusieve maatschappij, zonder dat we het over ‘een inclusieve maatschappij’ hoeven te hebben.”

De omroep is van mening dat het woord ‘zwart’ vaak als negatief wordt gezien. “Tot nu. Dat is klaar. Want Zwart is positief, krachtig en uitnodigend. Niet bang, maar nieuwsgierig. We vragen liever dan te stellen. We luisteren liever dan te zenden. Altijd met de intentie om elkaar beter te leren kennen.”

Akwasi
Afgelopen dinsdag 22 september liet Omroep Zwart voor het eerst van zich horen door de vraag ‘Wakker?’ op Instagram te stellen. Dat deden ruim 265 gezichten, onder wie Achmed Akkabi, Adriaan van Dis, Angela Groothuizen, Candy Dulfer, Eva Cleven, Pete Philly, Typhoon en natuurlijk initiatiefnemers Akwasi Ansah en Gianni Grot.

Binnen 24 uur werden er 6000 betalende leden verwelkomt. Vanaf 50.000 betalende leden maakt Omroep Zwart kans om officieel toe te treden tot het Nederlandse publieke omroepbestel.