Music

Eigen muziek uitbrengen

Het leven van een artiest is niet altijd even spannend. Tuurlijk, je eigen muziek uitbrengen en optredens geven is leuk. Maar wat veel mensen vergeten is dat er nog heel veel meer bij komt kijken. Wie muziek (in eigen beheer) wil uitbrengen moet over meerdere zaken nadenken. In dit artikel leggen wij jou uit waar je als beginnend artiest rekening mee moet houden.

Eigen muziek uitbrengen in eigen beheer
Je hebt als artiest eigenlijk twee keuzes: je kunt je eigen muziek uitbrengen in eigen beheer of via een platenlabel. Het voordeel van eigen beheer is dat je alles zelf mag bepalen en je geen geld hoeft af te staan aan een label. En dat is ook gelijk het grote nadeel. Want, zoals in de eerste alinea al gezegd, komt er enorm veel kijken bij het uitbrengen van muziek. Hier zit niet alleen veel werk in, maar het gaat ook om zaken waar niet iedereen verstand van heeft. Denk bijvoorbeeld aan rechten, financiering en public relations. Het heeft dus veel voordelen om onder een platenlabel te vallen. Soms wordt er een deal gesloten voor één single, EP of een heel album. Grote artiesten tekenen vaak voor een langere periode, wat betekent dat alles in die periode via het label loopt.

Eigen muziek uitbrengen via platenlabel
De taken die een platenlabel op zich neemt zijn enorm breed. Dit loopt van het regelen van een professionele studio tot de financiële kant. Een label weet precies wat wel werkt en wat niet, en kan jou zo helpen met het scoren van een hit. Daarnaast heeft een label contacten in de media. Dit is ook de reden dat een artiest die getekend is veel sneller media-aandacht krijgt dan een artiest die zelf een persberichtje schrijft en mailt. Daarnaast vallen er natuurlijk ook andere artiesten onder een label, waardoor je eenvoudig kunt samenwerken en elkaar omhoog helpt.

Er zijn tegenwoordig erg veel platenmaatschappijen. Iedereen kent waarschijnlijk wel de major labels zoals Sony Music, Universal Music en Warner Music. Dit zijn grote spelers die de muziekwereld domineren. Daarnaast zijn er talloze kleinere labels. In Nederland kennen we onder meer Armada Music, PIAS Recordings, Spinnin’, Top Notch en V2 Records.

Platencontract
Heeft een platenmaatschappij interesse in een artiest? Dan krijg je een platencontract aangeboden en kun je onder begeleiding je eigen muziek uitbrengen. Er zijn verschillende typen contracten. De meest klassieke overeenkomst is de artiestenovereenkomst. Hierbij regelt het platenlabel vrijwel alles; van de financiën tot de productie, verkoop en marketing. Je kunt ook voor een licentiedeal gaan. Hierbij neem je zelf je muziek op, maar wordt de distributie en promotie uitbesteed.

Distributie eigen muziek uitbrengen
Heb je geen platencontract? Dan kun je natuurlijk altijd zelfstandig eigen muziek uitbrengen. Wanneer je in eigen beheer muziek uitbrengt, ben je ook zelf verantwoordelijk voor de distributie naar platenzaken en platformen zoals Spotify en iTunes. Zie je dit niet zitten? Dan kun je proberen om een distributiedeal te krijgen.

Bij een distributiedeal regel je alles zelf, behalve de distributie. Als artiest maak je zelf je muziek en ben je zelf verantwoordelijk voor de marketing. Wel krijg je hulp van een platenlabel bij de distributie. Het label zorgt ervoor dat de plaat te koop is en op streamingplatformen staat.

Vind je het geen probleem om de distributie zelf te regelen? Dan zouden wij adviseren om gebruik te maken van online distributie partners zoals Distrokid. Via deze partij kun je je eigen muziek uitbrengen op onder andere Apple Music, Spotify en TikTok.

ISRC
Wanneer je met een distributeur gaat werken, zul je al snel merken dat ze om ISRC codes gaan vragen. Dit is een soort van identificatiecode van een track zodat altijd valt te achterhalen welke partij over de rechten beschikt. Zie het als een barcode met informatie over de uitgave en het bedrijf. Je kunt zo’n code eenvoudig aanvragen bij Sena.

Single, EP of album?
Eigen muziek uitbrengen kan op drie manieren: je kunt een losse single releasen, een EP of een volledig album. Veel artiesten denken: hoe meer muziek ik uitbreng, hoe meer streams, dus hoe meer geld ik pak. Maar dat is natuurlijk niet altijd het geval. Het is belangrijk om de muziek die je uitbrengt zorgvuldig uit te kiezen. Zeker in deze tijd, waarin je online eenvoudig muziek kunt streamen, zijn luisteraars ongeduldig en haken ze snel af als een nummer niet bevalt.

Om deze reden zie je dat EP’s steeds populairder worden. Een EP, dat staat voor ‘extended play’, zit eigenlijk tussen een single en album in. Op een EP staan een aantal nummers. Het grote voordeel van een EP is dat je niet gelijk twaalf nummers hoeft uit te brengen. Je kunt om de paar maanden een aantal nummers releasen, waardoor je relevant blijft.

Planning
Wie een succesvolle artiest wil zijn, moet kunnen plannen. Ben je getekend bij een platenlabel, dan zal je label je hierbij helpen. Maar indien dit niet het geval is, moet je je eigen muziek uitbrengen onder een zelf samengestelde planning. Je wil tenslotte niet je fans warm maken voor een plaat en die vervolgens moeten uitstellen.

Wanneer je een planning gaat maken denk je eerst na over je releasedatum en stem je daar je planning op af. Begin dus met een einddatum en plan daarna terug naar het verleden. Je ziet zo precies wanneer je moet beginnen met het regelen van drukwerk, een videoclip, promotie etc. En zoals je ongetwijfeld wel kunt raden, gaan er altijd dingen mis. Plan dus ruim en neem de tijd voor je release. Half werk is geen werk.

Promotie eigen muziek uitbrengen
Met alleen muzikaal talent red je het niet in de muziekindustrie. Het is belangrijk om op te vallen. Want wie opvalt, krijgt bekendheid en fans. En die fans gaan jouw muziek streamen en je concerten bezoeken. Het is dan ook belangrijk om een marketingstrategie te maken. Denk niet alleen na over hoe je jezelf gaat promoten, maar ook hoe je gezien wil worden. Bij een hiphopartiest past een hele andere strategie dan bij een jazzband.

Wat voor iedere artiest geldt is dat de basis van je promotie moet kloppen. Het is belangrijk om een eigen site te hebben en op alle bekende social media platformen actief te zijn. Laat professionele persfoto’s van jezelf maken, die je op al je kanalen kunt gebruiken en die de media mag gebruiken. Heb je muziek uitgebracht? Verspreid dan een persbericht naar relevante platformen. En onderschat de kracht van een videoclip niet. Sommige nummers zijn enkel en alleen een hit geworden omdat de bijbehorende clip zo origineel was.

Financiering eigen muziek uitbrengen
Eigen muziek uitbrengen kost geld. Je moet software aanschaffen, een studio huren, je cover-art laten ontwerpen, je album laten drukken en nog heel veel meer. Zit je bij een platenmaatschappij? Dan regelt het label dit vaak, maar als zelfstandige artiest moet je dit allemaal zelf vergoeden.

Een muzikant heeft veel mogelijke inkomstenbronnen, maar wanneer je begint zijn die er nog niet. Wellicht heb je wat geld op je spaarrekening staan of kun je je familie en vrienden lief aankijken. Wat veel beginnende artiesten doen is geld lenen. Maak een goed plan, zodat inzichtelijk wordt hoeveel kosten je gaat maken en hoeveel je denkt te gaan verdienen. Leen vooral geld voor dingen die iets opleveren, zoals merchandise. Wanneer je een persoonlijke lening afsluit is het tevens belangrijk dat je aanbieders vergelijkt. Het kan namelijk nogal verschillen hoeveel rente je betaalt.