Culture

De connectie tussen muziek en de gaming industrie

Er zijn veel connecties tussen muziek en de gaming industrie. Misschien dat het twee werelden zijn die de meeste mensen niet gelijk met elkaar zouden koppelen, maar de overeenkomsten zijn er wel degelijk. Zo kun je in allerlei games en spellen genieten van indrukwekkende achtergrondmuziek. In sommige spellen speelt de muziek een hele grote rol. Veel spelers associëren de muziek die ze horen met het spelletje of een bepaalde editie hiervan. Denk er zelf maar eens over na, dan kun je waarschijnlijk bij aan aantal nummers gelijk dromen in welk spel ze zaten.

Iedere gamer die al langer dezelfde reeksen speelt, zoals FIFA bijvoorbeeld, zal zich de muziek van bepaalde edities kunnen herinneren. Deze blijft vaak hangen en het is niet voor het eerst dat bands en artiesten op deze manier bekend zijn geworden. Maar er is nog veel meer. Want de connectie gaat nog een stuk verder dan alleen via muziek op de achtergrond of nummers die in bepaalde games terugkomen. Hoe dit precies zit kun je in dit artikel uitgebreid lezen, en we noemen daarbij gelijk een aantal mooie voorbeelden van hoe de wereld van muziek en gamen soms kan samenkomen.

Muziek als thema voor gokkasten
Beide zaken zijn onderdeel van de entertainment cultuur. Ze zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar hebben wel verschillende overeenkomsten. Zo zien we dit ook terug in casino’s en goksites online. In land based casino’s wordt vaak opgetreden en er wordt, zeker in bekende gok steden als Las Vegas, de sfeer gecreëerd van een bijzondere avond uit. Niets voor niets zijn er veel sterren die hier vaak maanden achter elkaar shows spelen en daar ontzettend veel geld mee kunnen verdienen. Daarmee is er dus nog een manier waarop gaming, gokken en muziek elkaar vinden.

Online is veel informatie op sites als Bestonlinecasinonl te vinden over diverse gokspellen. Er zijn meerdere gokkasten die muziek als thema hebben en die zelfs zijn voorgekomen uit samenwerkingen met een aantal van de meest bekende bands ter wereld. Zo is er een online slot met de naam Guns N’Roses die door software ontwikkelaar NetEnt op de markt werd gebracht met bekende muziek van de band op de achtergrond. Nog een goed voorbeeld van een dergelijke gokkast is Motörhead, die door dezelfde software leverancier is uitgegeven. Hierop hoor je wederom de knallende muziek van de band op de achtergrond en zijn de symbolen en het spelverloop helemaal hierop aangepast.

Bekende games over muziek
Muziek speelt in een aantal succesvolle videogames een hele grote rol. Dat geldt voor een aantal bekende spellen zoals Final Fantasy en Assassin’s Creed, waar schitterende muziek in voorkomt. Maar er zijn ook veel spellen die helemaal om muziek draaien. Ook hierin komen veel bands voor en vooral rond 2008 en 2009 kwamen er plotseling veel van deze spellen op de markt. Zo konden mensen hele digitale instrumenten kopen bij de consoles waarop ze spelen en werd dit rond die tijd een ware hit. Inmiddels zien we wat minder vaak dit soort spellen verschijnen maar worden ze nog altijd door veel mensen en echte muziekfans graag gespeeld.

Goede voorbeelden van dergelijke spellen zijn The Beatles: Rock Band en Guitar Hero. De eerste versie van Guitar Hero kwam uit in 2006 en daarna zijn er nog heel wat nieuwe spellen in dezelfde reeks op de markt gebracht. Ook de Rock Band serie werd steeds verder uitgebreid en er werd met diverse bands samengewerkt voor het ontwikkelen van nog meer spellen. Daardoor blijkt maar weer hoe enorm veel zaken de muziekindustrie en die van online gokken met elkaar gemeen hebben.

Meer samenwerkingen in de toekomst?
Mogen we in de toekomst nog meer van dit soort voorbeelden verwachten? Het lijkt erop van wel. Voor artiesten en muzikanten is het namelijk enorm lucratief om een spel of gokkast uit te laten brengen waar hun naam aan is verbonden. Daar wordt door de ontwikkelaars ervan grof geld voor betaald en het is dus een prima manier om de bekendheid van bands en artiesten om te zetten in nog meer geld. Daarom zullen we waarschijnlijk niet lang hoeven te wachten voordat het volgende spel op de markt zal gaan komen.