Stuff

De piano van de toekomst is krom

Pianobouwer Chris Maene en de bekende architect Rafael Viñoly hebben een revolutionaire piano ontworpen. De Maene-Viñoly Concert Grand heeft een gekromd klavier (toetsenbord), dat niet alleen een betere ergonomie oplevert, maar ook een frissere klank. Maene noemt de piano, die zo’n 330.000 euro kost, de piano van de toekomst.

Het principe van een gekromd klavier is niet nieuw. Wie een muziekinstrumentenmuseum bezoekt ziet dat gekromde klavieren al in het begin van de 20ste eeuw te bewonderen waren. Toen waren de klavieren echter bevestigd aan standaardpiano’s. Dat maakte het spelen erg lastig door de onevenredige verlenging van de toetsten aan het uiteinde. De Maene-Viñoly Concert Grand heeft hier geen last van. Door computertechnologie en hightech productietechnieken is het instrument aangepast aan de gekromde vorm.

Door het gekromde klavier is de afstand tussen de pianist en het instrument altijd even groot. Dit creëert extra intimiteit. Ook zorgt dit voor een net iets ander geluid. De klank is helder en de bassen zijn breed. Voor pianisten zelf is het uiteraard even wennen, omdat je armen anders bewegen. Er gaat echt een nieuwe wereld open voor de piano, die sinds 1880 nauwelijks is geëvolueerd.

Het idee voor de piano ontstond zeven jaar geleden. Pianisten Martha Argerich en Daniel Barenboim waren op visite bij architect Rafael Viñoly, die ook een
enorme pianofanaat is. Het gesprek ging over gekromde klavieren. Op een bepaald moment zei Viñoly tegen de twee pianisten: ik ga de uitdaging aan. “Ik vond dat de evolutie van de piano al te lang was blijven stilstaan”, zo vertelt Viñoly. “De rechthoekige vorm van een klavier is nooit veranderd, terwijl dat ergonomisch gezien niet verstandig is. Hoe meer een pianist met zijn handen naar de uiteinden van het klavier moet bewegen, hoe meer beperkingen hij ervaart. Dit zie je ook bij keyboards. Door een kromme vorm kan een pianist nóg meer uit een piano halen. Een mooie bijkomstigheid is dat de veranderingen in de piano zelf zorgen voor een hele andere klank.”

Chris Maene en technicus Michel Brandjes hebben zeven jaar gewerkt om van de originele schets van Rafael Viñoly een afgewerkte piano te maken. Dit was een hele uitdaging, omdat de kromming van het klavier het hele instrument verandert. Uiteindelijk lukte het Piano’s Maene om samen met het ontwerpbureau Technicon de Maene-Viñoly Concert Grand te ontwikkelen. Hierbij kregen ze hulp van onderzoekers van de KU Leuven, die zich bogen over de manier waarop de snaren in de nieuwe opstelling homogeen konden klinken.

Met de Maene-Viñoly levert Chris Maene de tweede innovatieve piano af in een kleine tien jaar. In 2013 lanceerde hij de Barenboim, waarbij snaren parallel waren geplaatst in plaats van gekruist. En met succes, want elk jaar worden er meer Barenboim-piano’s verkocht.

De nieuwe Maene-Viñoly is te koop voor 330.000 euro. Een flink bedrag, maar dan beschik je dus wel over dé piano van de toekomst.