Fashion

Eigen kledingmerk beginnen? Dit zijn de 5 belangrijkste aandachtspunten

Heb jij er altijd al van gedroomd om je eigen kledingmerk te beginnen? Waar hier vroeger nogal wat bij kwam kijken en je een enorme investering moest doen, is het tegenwoordig een stuk eenvoudiger om deze stap te maken. Er zijn steeds meer partijen waar je kleine oplages kunt laten produceren. En dankzij social media hoeft marketing ook niet meer ingewikkeld te zijn. Toch zijn er wel een aantal dingen waar je rekening mee dient te houden. In dit artikel delen we met jou de vijf belangrijkste aandachtspunten bij het opzetten van een nieuw kledingmerk.

Bedenk een uniek concept
Kledingmerken schieten als paddenstoelen uit de lucht. Het is daarom belangrijk om met een uniek concept te komen. Of het nu gaat om een bepaalde stijl, pasvorm, materiaal of prijs, zorg ervoor dat je merk zich onderscheidt. Een goed voorbeeld is Beeren T-shirts, een merk dat bekend staat om kwaliteit en comfort, en daar ook duidelijk op inzet.

Ontwerp je eigen kleding
Kleding inkopen en er je eigen labeltje aan naaien, dat kan iedereen. Voor een succesvol kledingmerk dien je een stapje verder te gaan. Het is belangrijk dat je merk eigen ontwerpen heeft. En die ontwerpen moeten dan weer aansluiten bij het beeld dat je wilt uitstralen en de doelgroep die je wilt bereiken.

Begin met een klein aantal items
Als je net begint is het niet verstandig om meteen een hele collectie te lanceren. Kies in plaats daarvan voor een aantal items (bijvoorbeeld t-shirt en sweaters). Lopen die items goed? Dan kun je gaan uitbreiden met andere kleding en uiteindelijk zelfs accessoires.

Marketing is alles
Lelijke kleding met goede marketing wordt eerder verkocht dan mooie kleding met slechte marketing. Het is pijnlijk, maar waar. Wil je een succesvol kledingmerk hebben, dan is het zeer belangrijk om je marketing op orde te hebben. Zorg ervoor dat je op social media aanwezig ben met goede content en koppel influencers aan je merk.

Zorg ervoor dat je klanten tevreden zijn
Je eerste klanten zijn je belangrijkste klanten. Als die tevreden zijn, zullen ze andere mensen over je kledingmerk vertellen. Zijn ze niet tevreden? Dan heb je gelijk een groot probleem. Zeker als de eerste reviews die er van je merk online staan negatief zijn. Zorg er dus altijd voor dat de kwaliteit van je kleding goed is en je op tijd levert.