Food

Teun van de Keuken: ‘De voedingsindustrie is vergelijkbaar met harddrugs’

In de wereld van voeding, waar gemak en verleiding samenkomen in de schappen van supermarkten en de toonbanken van eetgelegenheden, is er een groeiend bewustzijn van de duistere kant van wat we consumeren. Teun van de Keuken, een bekende journalist en voedselonderzoeker, heeft een onthullend licht geworpen op de voedingsindustrie en concludeert dat deze industrie ons niet alleen voedt, maar ook ziek maakt. Hij gaat zelfs zo ver om te stellen dat de voedselindustrie vergelijkbaar is met de wereld van harddrugs.

Van de Keuken, bekend van programma’s zoals Keuringsdienst van Waarde, heeft zijn bevindingen opgeschreven in het boek De Mens Is Een Plofkip. De journalist waarschuwt dat wat wij als goede voeding beschouwen, vaak niet meer is dan een mengsel van suikers, vetten, zouten en chemische stoffen, die het doel hebben om ons te laten hunkeren naar meer. Het is een industrie die ons ‘vetmest als plofkippen’, zei hij gisteravond in een gesprek met Beau.




Een alarmerende realisatie die Van de Keuken deelt, is dat de voedingsindustrie niet schuwt om onderzoek op mensen te doen, niet om de gezondheid te bevorderen, maar om de verslavingsfactor van hun producten te maximaliseren. Net zoals drugs ons lichaam en geest beïnvloeden, zo doen ook bepaalde voedingsmiddelen dat. Als voorbeeld geeft hij chips. “Met een perfecte combinatie van suiker, zout en vet, houdt chips ons gevangen in een cyclus van hunkering en consumptie.”

Het is gemakkelijk om te denken dat het onze eigen keuze is om deze voedingsmiddelen te consumeren, maar de journalist wijst erop dat de voedselindustrie miljarden uitgeeft om ons deze illusie voor te houden. En terwijl individuele keuzes zeker een rol spelen, pleit hij ook voor meer regulering vanuit de overheid om consumenten te beschermen tegen deze verleidingen.

De vergelijking die Van de Keuken maakt tussen de voedselindustrie en harddrugs is schokkend, maar het biedt ook een kans voor reflectie en actie. Het is een wake-up call voor consumenten om kritischer te zijn over wat ze eten, maar ook een oproep aan de overheid en de industrie zelf om verantwoordelijkheid te nemen voor de gezondheid van de consument. De Mens Is Een Plofkip is vanaf nu te koop.