Reports

Zo ziet de toekomst van uitgaan er volgens Red Bull uit

Als onderdeel van het Amsterdam Dance Event organiseerde Red Bull afgelopen donderdag en vrijdag een clubavond in het Bungehuis. Gasten werd aangemoedigd de wereld om hen heen heel even los te laten en zich over te geven aan hun zintuigen.

Bij binnenkomst kreeg je een polsband met ingebouwde sensor en een kaartje met daarop een locker­nummer. Vervolgens werd er een sticker op de cameralens van je telefoon geplakt. “We hebben liever niet dat er foto’s worden gemaakt, zodat je volledig kunt genieten van de beleving.”

2

Red Bull heeft voor Red Bull At Night Playrooms de Nederlandse textielstudio BYBORRE gevraagd om te experimenteren met onze vijf zintuigen en te laten zien hoe de toekomst van de clubcultuur eruit gaat zien. De studio ging speciaal voor deze gelegenheid een samenwerking aan met één van de meest gewaardeerde dj’s in het Amsterdamse nachtleven, Mr. Wix, en een team van experts uit verschillende vakgebieden.

Zo serveerde de befaamde Milanese chefkok Misha Sukyas experimentele gerechten, speelden lichtontwerper Meeus van Dis en designcollectief La Bolleur met het zicht en werd een bekende Franse parfumontwerper ingevlogen om de neus te stimuleren. 4DSOUND & King Shiloh Soundsystem ontfermden zich over het geluid, Mike Richters en Mr. Wix over de muziekprogrammering. Het daadwerkelijk ‘verbinden’ van de vijf zintuigen werd gerealiseerd door technologie van het Centrum van Wiskunde & Informatica (CWI).

Door middel van de polsbanden werden alle zintuigen van de genodigden de hele avond gevolgd en vastgelegd. Via deze documentatie is exact te zien welke zintuigen waar en op welk moment geprikkeld werden. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat clubeigenaren door snufjes als deze in de toekomst makkelijker kunnen inspelen op de wensen van hun bezoekers. En dat is erg handig, aangezien ‘de beleving’ steeds belangrijker wordt tijdens uitgaan.