Columns

2005–2025: Soundflow bestaat 20 jaar!

In 2005 zat ik als 14-jarige jongen op een regenachtige zondagmiddag achter een logge computer in mijn slaapkamer. MSN stond open en ik was wel even uitgekrabbeld op Hyves. Ik begon een blog, simpelweg omdat ik iets kwijt wilde over de muziek die ik luisterde, de films die ik bekeek en de sneakers die ik droeg. Ik noemde het Soundflow. Wat ik toen niet wist, is dat ik twintig jaar later nog steeds zou schrijven onder diezelfde naam. En dat Soundflow zou uitgroeien tot een platform dat inmiddels miljoenen mensen heeft bereikt.

Twintig jaar Soundflow betekent duizenden artikelen en talloze avonturen. In de hoogtijdagen trok de site maandelijks meer dan een half miljoen unieke bezoekers. Vandaag de dag komen er nog altijd zo’n 100.000 jongeren per maand naar Soundflow.nl. Dat is geen vanzelfsprekendheid in een wereld waarin content vooral verpakt is in korte video’s op TikTok en YouTube, en waar algoritmes bepalen wat je ziet. Maar blijkbaar is er nog steeds behoefte aan die ene plek waar je niet overspoeld wordt, maar waar je even kan scrollen door nieuwtjes, een onverwachte ontdekking en een oprechte mening.

In de twintig jaar van Soundflow heb ik het voorrecht gehad om artiesten te interviewen waar ik vroeger zelf posters van aan de muur had hangen. Ik werd uitgenodigd voor de MTV Europe Music Awards, bezocht alle grote festivals in Europa en mocht binnenkomen op plekken die normaal gesproken gesloten blijven.

Maar Soundflow werd meer dan alleen een online magazine. Het werd ook een klankbord voor merken die wilden begrijpen wat er speelt onder jongeren. Bedrijven als Coca-Cola, Jägermeister, JBL, Vodafone en Lacoste klopten bij me aan voor advies over trends of om hun merk te promoten via mijn kanalen. Dat vertrouwen kreeg ik niet alleen door de cijfers, maar juist door trouw te blijven aan mijn intuïtie: oprechte content maken zonder te buigen voor de hype. En dat werkte. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs een award voor beste muziekblogger van Nederland.

In de loop der jaren gingen er meerdere artikelen viral. Soms een pittige recensie, soms een nieuwtje dat onverwacht werd gedeeld door een artiest zelf. Een van de hoogtepunten was het moment dat we ons eigen album uitbrachten met jong Nederlands talent. Soundflow was altijd al meer dan tekst op een scherm: het was een community, een stem van een generatie die zich niet altijd herkende in traditionele media. Waar die zich vooral richtten op witte popmuziek, zagen wij de opkomst van hiphop al aankomen. En waar veel media techno nog als niche zagen, voorspelden wij al een wereldwijde hype.

Dit alles was natuurlijk nooit mogelijk geweest zonder de inzet van geweldige vrijwilligers, de fijne samenwerkingen met labels, PR-bureaus en merken, én de festivals en artiesten die me keer op keer met open armen verwelkomden.

Het twintigjarig bestaan van Soundflow is geen eindpunt. De komende maanden gaan we het jubileum vieren met specials, exclusieve merchandise en leuke winacties in samenwerking met onder andere Red Bull, Warner Music Benelux en Universal Music Group. Bedankt voor het volgen en lezen!