Stuff

Lago Lago stopt als eerste Nederlandse dancefestival met single-use waterflesjes

Het elektronische muziekfestival Lago Lago breekt met een oude festivalgewoonte: als eerste Nederlandse dancefestival stopt het volledig met de verkoop van single-use plastic waterflesjes. In samenwerking met Dopper en WaterSoul introduceert het festival een eigen waterinfrastructuur, waardoor kraanwater de norm wordt op het terrein. Dat betekent: géén bergen plastic meer, wél koud kraanwater – gewoon bij de bar. En het mooie: deze duurzame oplossing is niet alleen beter voor de planeet, maar ook goedkoper.

Kraanwater op festivals
Kraanwater op een festival is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Er zijn leidingen, tapinstallaties en koeling voor nodig. Die infrastructuur vraagt om een flinke investering. Toch vindt Rob Simon, directeur van evenementenbureau Chasing the Hihat (waar Lago Lago onder valt), het de moeite waard: “Een flesje mineraalwater kost op festivals vaak vier tot zes euro. Wij willen laten zien dat het duurzamer én goedkoper kan.”

Met hulp van partners als WaterSoul is het systeem nu aangelegd – en werkt het. Bestel je water bij de bar, dan krijg je het in een herbruikbare beker of wordt je eigen fles gevuld. En: met jouw bestelling help je mee aan het draaiende houden van dit nieuwe systeem.

Waterabonnement: refill voor één euro
Bezoekers kunnen op het terrein een limited edition Lago Lago x Dopper-fles kopen. Daarmee krijg je automatisch toegang tot een soort waterabonnement: het hele weekend (en op toekomstige edities) kun je voor slechts één euro per keer koud of bruisend kraanwater laten bijvullen aan de bar.

Door die aanpak wordt al het water aan de bar dit jaar goedkoper dan in vorige edities – ook zonder fles. Geen plastic flesjes zonder dop meer, maar een circulair systeem waarin bezoekers letterlijk meebouwen aan een duurzamer festival.

Lago Lago is de eerste, maar wil niet de laatste zijn. Ze hopen andere festivals te inspireren om óók radicaal anders te denken over waterverkoop – en hun bezoekers te zien als partners in verduurzaming, en niet alleen als consumenten.