Interviews

Op ‘Liefste, Ken Je Mij’ laat Bente horen hoe real ze is

Vandaag brengt Bente haar eerste Nederlandstalige EP uit bij Top Notch. Voor het project werkte ze samen met producers als Sim Fane (S10, Hef), Project Money (Frenna, Jonna Fraser) en Tom Meijer (Feng Suave, Nambyar). Afgaande op de namen met wie deze producers eerder samenwerkten zou je misschien denken dat de zes tracks tellende EP alle kanten op gaat qua vibes, maar door de onderwerpen waar ze over zingt – de liefde, de scheiding van haar ouders en sterker worden – is het een samenhangend geheel.

Bente mag dan pas 19 zijn, ze beweegt zich al bijna tien jaar in het culturele circuit. Ze brak op 11-jarige leeftijd door bij The Voice Kids met een cover van Lost van Anouk. Het gerucht gaat dat Kees de Koning, die naast oprichter van Top Notch ook de manager van Anouk is, haar vanaf dat moment al wilde tekenen. Daarna trad ze op tijdens Into The Great Wide Open, werd 3FM talent, speelde in verschillende films en bracht een EP uit.

Wij videobellen met Bente twee weken voor de release. Gehuld in een comfortabele trui heeft ze zich genesteld op de zolderkamer van haar woning in Amsterdam. De afgelopen dagen is ze nog volop bezig geweest met het opnemen van vocalen, instrumenten en mixen en masteren.

Soundflow: Je EP komt bijna uit. Hoe voelt dat?
“Ik vind het heel eng, maar ik ben het ook wel zat. Ik heb er heel erg lang aan gewerkt, dus ik wil het ook echt uitbrengen. Mama kan ik nog wel luisteren, daar hebben we dit weekend nog aan gewerkt, maar van Liefste, Ken Je Mij zijn wel achttien verschillende mixen geweest.”





Begin 2018 tekende je bij Top Notch en in eerdere interviews gaf je aan dat muziek maken je makkelijk af gaat. Waarom heeft het toch nog twee jaar geduurd?
“Toen ik bij Top Notch tekende zat ik nog op de middelbare school. Ik moest eerst m’n diploma halen, dus daar lag mijn focus op. In de studio heb ik wel verschillende sessies gehad. Ik was heel erg zoekende naar wat ik wilde maken. Ik vind heel veel muziekstijlen tof, mijn muzieksmaak ligt heel erg ver uit elkaar. Wat ik heel fijn vond is dat Top Notch me de tijd heeft gegeven. Ik wilde gewoon veel uitproberen. Het heeft dus best een tijdje geduurd tot ik een vibe vond die ik echt tof vind, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik trots ben op wat ik nu heb gemaakt. De Nederlandse taal is ook gewoon keihard.”

Ja, want dat valt wel op. Sinds je als 11-jarige doorbrak zong je eigenlijk altijd in het Engels. Die muziek staat ook niet meer op Spotify.
“Dat heb ik echt bewust gedaan, want ik wil een nieuwe start maken en mezelf op een nieuwe manier introduceren. Ik vind producties heel tof en met producers werken gewoon hard. Toen ik de eerste single Luchtballonnen uitbracht kregen we een aanvraag binnen, of ik wilde optreden met gitaar. Ik heb het afgewezen. Ik speel nog altijd graag gitaar en hou van kleine liedjes. Mama zou ik bijvoorbeeld wel alleen performen met gitaar, maar verder wil ik het met band doen. Ik ben als mens ook heel erg nieuw.”

Het liedje ‘Mama’ dat je net noemde komt voort uit de scheiding van je ouders. Hoe heeft die periode je gevormd?
“Ik heb mijn moeder twee jaar niet gezien door verschillende omstandigheden. Dat werkte voor zowel haar als mij niet. Ik woonde door de scheiding in het huis van m’n opa en oma in Amsterdam en moest in korte tijd snel volwassen worden. M’n opa en oma waren namelijk veel in hun vakantiehuis in Frankrijk. Nu zie ik m’n moeder weer, dus dat gaat heel erg goed. Mijn vriend heeft me echt gepusht om haar weer te zien, dus daar ben ik heel trots en dankbaar voor. Hij is daarin mijn steun geweest. Op Moederdag ga ik het liedje voor het eerst aan haar laten horen. Ze komt dan langs.”

Dat lijkt me ook heftig voor haar.
“Zeker, maar nu is onze band steeds beter en we zijn allebei sterker uit deze periode gekomen. Ik laat mensen niet zo snel meer over me heen lopen. Het heeft me gevormd tot wie ik nu ben. Ik voel me heel erg in m’n kracht. Ik wil niet zeggen dat ik haar daar dankbaar voor ben, maar ergens ook weer wel. Anders was ik misschien nog steeds dat schattige meisje met de gitaar. Op de EP zing ik ook over m’n eigen liefde en dan merk ik dat er wel terugkerende dingen in zitten waar ik nu nog wel eens mee zit. Dat ik heftig kan zijn voor mezelf en de mensen om me heen door wat er vroeger gebeurd is. Deze liedjes helpen me om dat te verwerken.”

Wat zou je willen dat de luisteraar uit je muziek haalt?
“Toen ik jonger was – en eigenlijk nu nog steeds – was muziek heel erg fijn als het fokt op met me ging. Dan deed ik m’n oortjes in en was ik even weg. Mij zou het tof lijken als ik toen iemand van m’n eigen leeftijd had gehoord die met dezelfde dingen rondliep, waardoor je weet ‘ik ben niet alleen’. Dat je er kracht uit kan putten. Daarom is mijn muziek ook zo kwetsbaar en real qua tekst. Je kan er niet omheen draaien. Dat je real bent, dat vind ik het allerbelangrijkste.”

Hoe is het voor jou dat je deze EP bij Top Notch uitbrengt?
“Heel tof dat ze mij de kans geven om op zo’n groot platform mijn muziek uit te brengen. Ze geven mij ook veel vertrouwen. Ik vind het soms best heftig om als kleine artiest tussen al die grote artiesten te staan. Daar kan ik op een goede manier tegen op kijken, maar als ik dan weer met Farid (Benmbarek, voormalig Head of A&R van Top Notch, red.) heb gesproken denk ik weer: let’s go!”

Zou je net zo’n grote artiest willen worden als labelgenoten zoals Lil’ Kleine en Ronnie Flex?
Ik zeg je eerlijk, ik heb daar als klein meisje altijd van gedroomd man. Dat komt ook wel door de omgeving waarin ik opgroeide. Ik heb altijd en grote mond gehad en was het meisje die ‘wat anders’ was. Ik wilde iedereen ongelijk geven: ‘Wacht maar tot ik later beroemd ben!’. Ze vonden vooral dat ik niet zo gek moest doen, maar toen ik meedeed aan The Voice Kids wilden ze allemaal wat van me. Tuurlijk, je moet gelukkig zijn voor jezelf, maar het is ook vet om te laten zien dat je het hebt gehaald. Kunnen leven van je muziek. Geen bijbaantje of stress om geld, whatever. Echt kunnen doen wat je wilt en daar je geluk uit halen en in stoppen. Studiosessies, optreden, meetings, muziek schrijven… oh heerlijk. Dus ja, niet per se beroemd, maar dat je gewoon lekker gaat!”