Columns

Tijd voor muzikaal snobisme, schaamte en frustratie: Spotify Wrapped is hier

Het is weer de tijd van het jaar. Tijdlijnen vol artiesten, aantal geluisterde minuten, uiteenlopende genres en favoriete nummers; Spotify Wrapped is hier. Voor veel mensen een hoogtepuntje van hun muzikale jaar, voor anderen een horror-show of anticlimax.

Ieder jaar komt Spotify rond december met Spotify Wrapped, waarbij je jouw muzikale statistieken van het afgelopen jaar te zien krijgt. Door de jaren heen zijn deze statistieken voor veel mensen iconisch geworden. Zo werd ook jij hoogstwaarschijnlijk op 1 december volgegooid met muzikale algebra.

Voor velen schijnbaar een enorme stoorzender. Dit blijkt maar weer door de – minstens net zo iconische – foto van een man die een bruin bord in de lucht houdt met de tekst ‘Nobody Cares About Your Spotify’. Deze foto zal je tussen alle vrolijke statistieken vast niet ontgaan zijn. Deze man is tevens onder de naam @dudewithsign te vinden op Instagram (8 miljoen volgers!).

Niet iedereen is dus fan van Wrapped, maar het gros smult ervan. Zo heb je de muzikale snobs die het heerlijk vinden om te kijken hoe fantastisch hún muziekstijl is. Of misschien beter gezegd: hoe slecht die van de ander is. Nou moet ik mezelf hier misschien ook wel bij rekenen. Ook ik kijk met licht dedain naar mensen met Antoon of Ed Sheeran in hun lijstje.

Daarnaast is de ‘ik-durf-mijn-spotify-wrapped-niet-te-laten-zien-ik-heb-te-veel-guilty-pleasures-geluisterd’-fan ook zeker terug te vinden. Mensen die toch nét te vaak naar de Backstreet- of Vengaboys hebben geluisterd en die nu in hun top 100 meest beluisterde nummers terug te vinden zijn.

Toch biedt Spotify Wrapped voor iedereen wel wat. Voor muzikanten is het leuk om de waardering van fans in grote getallen terug te zien en voor luisteraars komt hun ware muzikale identiteit naar boven. Muziek is iets persoonlijks, waar je vooral trots op moet zijn. En ja, dat mag je dan ook weleens delen.