Interviews

Ronnie Flex vindt zichzelf opnieuw uit

Eigenlijk wil Ronnie Flex het liefst doorbreken op internationaal vlak. Maar als het aan hem ligt, is het Nederlandstalige debuutalbum dat hij vandaag uitbrengt zeker geen tussenstap. De Nacht Is Nog Jong, Net Als Wij Voor Altijd is zoals de titel doet vermoeden; anders dan anders, met nog steeds de ‘fuck jouw generatie’-mentaliteit. “Mensen blijven niet voor altijd achter je staan. Je moet jezelf constant opnieuw uitvinden.”

De bliepjes en doordachte woordkeuzes zijn er nog steeds. Op De Nacht Is Nog Jong, Net Als Wij Voor Altijd vlieg je van ‘Kun je voor me kijken op Google Maps, want ik ben onderweg naar een plek genaamd succes’ naar ‘Jij hebt een Instagram-filter in het echt als je lacht’. Het verschil zit hem in de boodschap die hij wil overbrengen. Waar hij in 2011 binnenkwam met muziek die heel Nederland liet ‘sneuvelen’, wil hij nu laten zien hoe de 22-jarige Ronell Plasschaert echt in het leven staat. Wel nog steeds op zijn eigen unieke wijze: eigentijdse begrippen als Google Maps en Instagram krijgen een nieuwe betekenis.

Het album moest per se anders zijn dan de rest, legt hij uit tijdens een persdag van TopNotch op een bovenverdieping van het Amsterdamse koffiehuis Quartier Putain. “De eigentijdse woorden die ik gebruik zullen misschien verwateren. Maar ik weet zeker dat dit een tijdloos album is. Kijk naar het album Eigen Wereld van Opgezwolle. Dat kun je nu nog steeds luisteren, omdat niemand nog zoiets deed. Door aparte beats en vernieuwende zanglijntjes te gebruiken, probeer ik hetzelfde te bereiken.”

“De muziek die ik nu maak, dat is wie ik ben”, legt hij uit. “Die keiharde feestnummers doe ik nog wel altijd, maar dat zie ik meer als werk. Als ik zo’n feestbeat krijg, dan weet ik zó goed hoe ik het moet aanpakken dat ik het bijna te moeilijk vind om te doen. Mensen verwachten dat als ik een nieuw nummer maak, dat ik dan praat over sneuvelen en dat soort dingen. Dat komt uit 2011. Ik ben al voorbij dat.”




De Ronnie Flex anno 2014 is een rapper die zich in korte tijd enorm heeft ontwikkeld op muzikaal gebied. Het heeft volgens hemzelf te maken met een stukje volwassenheid. “Als je begint met muziek maken, moet je je stem heel goed leren kennen. Dat kost denk ik een jaar of drie, vier. Dan weet je wat de capaciteiten van jouw stemgeluid zijn. Ik ben me er nu veel meer bewust van wat ik met muziek en teksten kan doen. In de tijd van Allermooiste Feestje (zijn eerste hit met Mr. Polska) was dat heel anders. Ik stond daar en ik deed het; ‘fuck jouw generatie’. Nu probeer ik iets poëtischer aan de slag te gaan.”

Poëtischer van aard, telkens gericht op vernieuwing; de link met de Franse superster Stromae is snel gelegd. Een gesprek met Ali B deed Ronnie Flex beseffen dat hij nog lang niet zo ver is als Stromae. “Hij keek naar de clip van Pocahontas en zei letterlijk: ‘dit is gewoon kut, weet je waarom? Je bent een artistieke guy, maar je kunt niet een paar artistieke shots nemen en dan denken dat het wel goed is. Hij liet die clip zien waar Stromae half man, half vrouw is (Tous Les Memes). Toen dacht ik, hij heeft wel gelijk. Ik moet mijn artistieke capaciteiten uitvergroten op de juiste manier.”

Nog steeds is ieder product dat Ronnie Flex aan zijn luisteraars schenkt onlosmakelijk verbonden met de hand van Nouveau Riche-producer Boaz van de Beatz. Een bewuste keuze, want het had volgens de rapper zeker anders kunnen zijn. “Toen ik bij Top Notch tekende, wilde Kees de Koning eigenlijk dat ik acht tracks met Boaz zou doen en de rest met topproducers als Reverse en Big2. Een sick idee, maar na twee weken bedacht ik me dat ik toch het liefst met Boaz in de studio zit. Dat werkt voor mij het prettigst.”

Uitgerekend Boaz is ook nauw betrokken bij de nieuwe stappen die Ronnie Flex wil zetten na het uitbrengen van zijn Nederlandstalige debuutplaat. Samen met de succesvolle Nederlandse producer belandde hij al een aantal keer in de Verenigde Staten, in de studio met onder meer Diplo van Major Lazer. “Puur doordat wat Boaz daar over mij vertelt, nemen ze mij daar heel serieus. Als ik in Amerika ben, probeer ik altijd een soort Jamaicaanse vibe erin te houden. Zodat ze iets aan mij hebben, wat ze misschien niet bij andere artiesten kunnen krijgen. Daarom is Diplo ook altijd zo positief over me. Ik heb nu al dingen gedaan, waarvan ik nooit had gedacht dat ik het zou doen. Dat moet de komende tijd allemaal nog naar buiten komen.”